Saturday, May 1, 2010

SeSeKaLi diUji~

Salam mujahadah..
Apa jua bala bencana singgah menerpa
Menguji jauh mananya sabar kita
Mungkin selama ini kita terlupa
Kita terlalu leka dengan nikmat kurniaanNya
Maka diberi sedikit ujian
Menguji tahap keimanan dijiwa
Bila kesusahanTerasa hidup terlalu payah
Berbagai persoalan minta petunjuk hidayah
Usah berputus asa
Kerana ada rahmat disebaliknya
Yang tidak kita ketahui
Dalam hidup iniTeruslah berdoa
Pada AllahPengasih…Pemurah dan Penyayang
(sesekali diuji- NICE)
ujian adalah tarbiyyah dari Allah, samada kita sabar atau sebaliknya...kesenangan yang datang selepas kesusahan semuanya adalah nikmat dari Allah..... Carilah rahmat disetiap ketentuan, yakinlah bahawasanya Allah s.w.t tidak akan mencabut sesuatu dari kita melainkan Dia menggantikannya dengan yang lebih baik. TETAPI itu apabila kita bersabar dan tetap redha dengan segala ketetapanNya. Maka janganlah kita terlalu bersedih dengan ujian yang menimpa..Umur dunia ini sangat pendek dan gudang kenikmatannya sangat miskin. Sedangkan akhirat lebih baik dan kekal.Sehinggakan, barangsiapa yang mendapat musibah di dunia maka di akhirat kelak beliau akan mendapat kesenangan di akhirat; dan barangsiapa yang sengsara hidupmya di dunia, di akhirat kelak akan bahagialah.. berbeda dengan mereka yang lebih mencintai dunia, yang hanya mendamba kenikmatan dunia yang sementara dan lebih bahagia dengan keindahan dunia..hati mereka akan sentiasa gundah, bingung andai tidak bisa memperoleh kenikmatan dunia dan sangat gusar serta takut tatkala hidup di dunia tidak nyaman..mereka memandang ujian sebagai petaka yang menghancurkan, cubaan sebagai penamat segala kesenangan..ini kerana mereka terlalu mengagungkan dunia yang fana ini.. Wahai teman yang ditimpa ujian, sesungguhnya tiada sesuatu pun yang hilang dari kalian..hadapilah musibah dengan sabar, dengan itu kita akan menyaksikan buah manis dari musibah itu..... firman Tuhan:
....lalu didirikanlah di antara mereka( orang2 mukmin dan orang2 munafiq) dinding yang mempunyai pintu, yang disebelah dalamnya ada rahmat (syurga) dan disebelah luarnya ada seksa (neraka)
( al-hadid: 13)
Dan sesungguhnya apa yang ada di sisi Allah itu lebih baik, lebih abadi, lebih utama, dan lebih mulia....

3 comments:

  1. semoga selamat dan selesa tinggal di rumah baru..

    ReplyDelete
  2. to Anonymous
    syukran atas doa shbt~ moga kita suma sentesa dlm lindunganNya...

    ReplyDelete
  3. salam, memang menarik entry ni, tambah2 lagi watak utama tu adalah MR-X..///sedikit bertanya --^sapa empunya diri MR-x tu--^.....saje je nak bagi sikit trabiah kat dia...hui..hui

    ReplyDelete