Thursday, April 8, 2010

~al-haya'~

Salam mujahadah..

“Malu itu datangnya dari iman dan iman itu membawa ke syurga. Dan sebaliknya adalah membawa kepada neraka”
(HR: bukhari)
“Malu dan amanah adalah perkara yang mula-mula sekali hilang dari dunia ini, sebab itu mintalah dengan Allah kedua-duanya”
(HR: Bukhari)
Malu...apakah erti sebenarnya?
rasa malu ( al-haya’) ialah suatu sifat yang natural dalam diri manusia, yang membuatkan seseorang tidak selesa ketika melakukan perbuatan buruk dan haram. Dengan itu seseorang dapat mencegah dirinya dari melakukan perbuatan terlarang kerana adanya perasaan semulajadi dan fitrah itu.

Dalam buku al-radd ‘ala al-Madiyyin, Sayyid Jamaluddin al-Aasabadi mengatakan : “ Dengan kata yang mulia itu (rasa malu) hak-hak manusia dihormati dan mereka tidak melanggar batas-batas yang telah ditentukan.”
................................................................
Melihat kepada realiti hidup hari ini khususnya golongan muda dan mudi.. seolah rasa malu telah semakin terhakis dalam diri mereka..hilangnya rasa malu dalam diri menjadikan golongan ini manusia yang suka berfoya-foya, bercinta dan berlagak ke hulu ke hilir menunjukkan diri..bahkan ada yang memilih menjadi kutu jalan...rasa hasad dengki, iri hati dan cemburu sesama sendiri bersarang penuh dalam diri mereka.

Mereka sering berangan-angan, khayal dan lalai dari tugas-tugas yang sepatutnya. Hari ini berapa banyak kes zina dikalangan pemuda pemudi islam...berapa banyak kes buang bayi..pilu..sedih, mengapa mencipta ruang untuk si bayi andai tidak mahu memberi mereka peluang..lebih memilukan mereka yang turut terlibat adalah dari golongan yang berlatarbelakang pendidikan agama...benar ilmu tanpa penghayatan tidak bisa membuahkan amal yang sempurna..maka amat penting penghayatan ilmu yang ada untuk dizahirkan dalam amalan yang sahih..

Terlalu sedikit muda-mudi yang berusaha memahi agama, boleh dibilang yang ingin memperjuangkan islam dan tamadun umat supaya kita jadi gagah di mata dunia..kebanyakkannya membina budaya lucah, gila harta, wanita, pangkat dan saling bersengketa sehingga jentera penggerak untuk membangun tamadun menjadi lemah dan lembap..

Mereka tak bekerja kalau bukan makan gaji. Masa lapang dihabiskan di padang bola, bukan untuk perkara yang lebih bermanfaat..yang lebih penting untuk ummat sejagat..
Berapa kerat muda-mudi yang yang dapat menunaikan sepenuhnya tuntutan solat lima waktu sehari semalam?? Maka sebanyak itu sajalahdari mereka yang boleh diletakkan harapan..

Syabbab dan fatayat yang memiliki rasa malu adalah golongan yang serius terhadap tanggungjawab terhadap agama, bangsa dan negara. Mereka menyediakan masa, tenaga, fikiran dan semangat untuk tugas khalifah Allah di dunia...
Jadi di manakah kita???
Moga Allah memelihara sifat MALU kita semua..dan kita bisa mempratikkan dalam kehidupan kita sebagai muslim..
Nabi pernah bersabda: “ al-haya’ min al iman”
Waallahu ‘alam...

No comments:

Post a Comment