Friday, April 16, 2010

I.M.T.I.H.A.N DaTanG LaGi!!

Salam mujahadah~ I.M.T.I.H.A.H.A.N datang lagi.. demam i.m.t.i.h.a.n mula menyerang pelajar-pelajar..suma pakat kalut study..aku bukan jenis yang kaki study..aku study 'biasa-biasa' saja walaupun i.m.t.i.h.a.n is just around the corner...honestly aku jarang join group study melainkan tetiba aku ‘dijemput’ untuk menyertai mereka~ cara aku study kukira berbeza dari sahabatku...tp aku tidak menolak keberkesanan study group itu sendiri..cuma aku prefer study sendirian... Teringat aku suatu petang datang seorang sahabatku ke kamar praduanku dengan buku yang banyak..teruknya aku belum sempat dia membuka mulut untuk berkata2 aku telah memotong dengan kata2 yang jujur dan ikhlas dalam nada bersahaja ditambah sedikit gurauan .. “enti kalu nak studi jangan duduk dengan ana..baik enti pi umah sebelah..ana studi 'besa2' jer, nanti enti tak leh fokus” Aku bukan berniat menghalau sahabatku itu tapi aku tidak mahu dia terpengaruh dengan gaya aku studi yang kurang smart..gaya aku studi sangat 'biasa'.. Sahabatku itu tertawa sambil membalas kata2 ku. “ana taw, sini penjara dunia, ana pun memang tak nak study sini..he3x..” Perkara yang sangat membimbangkan aku bila tiba minggu study, i.m.t.i.h.a.n. semakin hampir..suma orang sibuk study termasuk diri ini walaupun aku studi 'biasa2' sahaja.. ibadah tidak teratur, tunggang langgang..kerana sibuk studi ibadah dilakukan sekadar sahaja.. perkara ini amat membimbangkan aku..sangat menggusarkan hati..mata sanggup dijegilkan hingga lewat malam untuk mengulangkaji pelajaran tapi tahajjud dua rakaat tidak mampu dilakukan..sunat taubat tak larat dikerjakan..sunat witir gagal dilakukan... Sering diri ini diingatkan..niat perlu sentesa dibetulkan...studi2 jugak tapi jangan lupa pada Dia..Dia tetap menjadi keutamaan dalam setiap keadaan.. Adakah studi yang banyak itu satu jaminan kejayaan cemerlang bakal dicapai..benar usaha tangga kejayaan, namun adakah sekadar usaha kan membuahkan kejayaan cemerlang yang diinginkan sedangkan tanggungjawab pada Tuhan diabaikan..usaha lah semaximum mungkin kerana Allah tidak malihat kepada hasil tetapi usahamu itu sendiri... "you get what you deserve" jangan lupa dalam kesibukkan berusaha teruskan berdoa memohon padaNya agar dipermudah segala urusan~ setelah usaha yang terbaik, ikhtiar dan doa maka bertawakallah.. sedikit perkongsian TIPS menghadapi i.m.t.i.h.a.n
PERSEDIAAN ROHANI
Perlu diingat kedudukan kita sebagai hamba kepada sang pencipta hanyalah mampu berusaha sebaik mungkin tetapi hasil sebenarnya hanya bisa ditentukan oleh DIA.. oleh itu lakukanlah sesuatu untuk meraih ketenangan ini.
1.Sentiasa bermunajat kepada Allah. Lakukan solat hajat dan pohonlah agar Allah mencampakkan ketenangan dan menerangkan hati kita dalam menghadapi imtihan. Minta dipermudah dalam segala urusan~
2.Minta restu kedua ibu bapa. Doa ibu bapa untuk anaknya adalah antara doa yang dimakbulkan. Jadi mintalah restu dari keduanya. Mintalah mereka mendoakan kejayaan antum, bagi yang tidak dapat pulang ke kampung halaman, hubungilah ibu bapa antum via handphone antum yang canggih tue...
3.Banyakkan berzikir dan membaca al-Quran. Hati yang banyak berzikir akan memperolehi ketenangan. Hati juga lebih terang apabila antum sering membaca al-quran. bukankah Tuhan telah berfirman dalam surah ar-Ra’ad, ayat 28,
“orang-orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingati Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah hati menjadi tenteram ”.

4.Jauhi maksiat. Jauhi diri antum dari perbuatan maksiat dan dosa besar. Mereka yang bergelumang dengan maksiat mempunyai jiwa yang resah. Hidup juga tidak diberkati Allah.
5.Banyakkan berdoa. Pastikan antum berdoa mengikut adab-adab berdoa.
Insyaallah yang terbaik dariNya~
The road to success is not straight...
There is a curve called failure..
A loop called confusion..
Speed bumps called bad friends...
Red lights called enemies..
Caution lights called family..
You will have flat tyre called jobs...
But if you have a spare wheel called determination..
An engine called called preseverance..
Insurance called faith..
A driver called ALLAH..
you will make it to a place called ‘SUCCESS’ ....
~semoga berjaya, good luck, gambatte kudasai, bittaufiq wannajah!!!~

4 comments:

  1. I.M.T.I.H.A.H.AN??? hehe...salaam...moga kt bersama2 dapat laksanakan apa yg Allah e2 khendaki, bkn hanya utk peksa ja, tp utk mendapat redha-Nya... salaam imtihan...

    ReplyDelete
  2. salam.. maaf kalau ana kata cara ntie tak sesuai..
    study nie amt perlu kita usaha dengan cara gila2..
    betul setiap orang tak sama kemampuannya.. jadi kalau harga yang perlu dibayar untuk kita brjaya itu 3kali ganda kita perlu stdy lebih dari orang lain.. so we pay 4 it...!!, sebb 2 Allah tak melihat kepada HASIL... yang dilihat adalah USAHA... " faiza azzamta..... Fatawakall alaLaah..." bittaufiq wan najah...

    ReplyDelete
  3. affan-ibnu_ibrahim
    syukran...btul tue ana setuju, we get what we deserve..maap ana tak menolak perlunya usaha yang terbaik..cara study setiap org berbeda, apa2 pun usaha mmg penting...betul tue Allah xmelihat kpd hasil tp usaha,so sama2 usaha yg terbaik! juz nk remind dlm sibuk kita berusaha jgn lupa pergantungan kita ttp pd DIA..
    waallahu 'alam..

    ReplyDelete
  4. maaf kalau ana dah tersalah tafsir artikel 2.. tapi ana setuju setiap orang ada caranya yang tersendiri.... walaupun dalam kepelbagaian wasilah.. hadafnya tetap satu... Mengapai Redho Ilahi.. wasalam..

    ReplyDelete